Ψηφιακές πλατφόρμες καλούνται οι επιχειρήσεις που ενεργούν είτε απευθείας είτε ως μεσάζοντες και μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας συνδέουν παρόχους υπηρεσιών ή επιχειρήσεις ή τρίτους με χρήστες ή πελάτες ή καταναλωτές και διευκολύνουν τις μεταξύ τους συναλλαγές ή συναλλάσσονται απευθείας μαζί τους.
Οι ψηφιακές πλατφόρμες συνδέονται με τους παρόχους υπηρεσιών με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ή συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου και για να τεκμαίρεται ότι κάποιος απασχολείται με σύμβαση ανεξάρτητων υπηρεσιών πρέπει να ισχύουν σωρευτικά τέσσερα κριτήρια:
α) Να μπορεί να αναθέτει το έργο που έχει αναλάβει σε υπεργολάβους/τρίτους, δηλαδή να μην είναι απαραίτητη η προσωπική παροχή του έργου.
β) Να επιλέγει τα διάφορα έργα που η ψηφιακή πλατφόρμα του προτείνει να αναλάβει ή να θέτει μονομερώς ο ίδιος τον μέγιστο αριθμό.
γ) Να μπορεί να συμβάλλεται και να παρέχει υπηρεσίες σε οποιοδήποτε τρίτο, συμπεριλαμβανομένης και ανταγωνιστικής πλατφόρμας.
δ) Να μπορεί να συνδέεται και να αποσυνδέεται από την πλατφόρμα, καθορίζοντας ο ίδιος τον χρόνο παροχής των υπηρεσιών του, εντός δεδομένων χρονικών πλαισίων με βάση τις προσωπικές του ανάγκες.
H ψηφιακή πλατφόρμα υποχρεούται να παρέχει προς τον διανομέα – πάροχο υπηρεσιών το προστατευτικό κράνος που είναι απαραίτητο για την εργασία του. Εναλλακτικά, αν ο διανομέας συμφωνεί να κάνει χρήση δικού του προστατευτικού κράνους, η ψηφιακή πλατφόρμα (αφού διαπιστώσει ότι διαθέτει κατάλληλο κράνος), υποχρεούται να του αποδώσει ποσό ύψους 120 ευρώ. Το ποσό αυτό αποδίδεται τμηματικά σε 12 μηνιαίες δόσεις, δεν υπόκειται σε κρατήσεις ασφαλιστικών εισφορών, αποτυπώνεται διακριτά στα παραστατικά αμοιβής και εξόφλησης και καταβάλλεται στον ίδιο τραπεζικό λογαριασμό όπως και η αμοιβή του δικαιούχου.
Όταν οι πάροχοι υπηρεσιών χρησιμοποιούν δικό τους όχημα (μοτοσικλέτα, μοτοποδήλατο κλπ.), οι ψηφιακές πλατφόρμες τους αποδίδουν ανά μήνα πρόσθετη αποζημίωση για τη χρήση και συντήρηση του οχήματος. Η αποζημίωση αυτή ανέρχεται σε 15% επί του νομοθετημένου κατώτατου μισθού, εφόσον ο διανομέας πραγματοποιήσει τουλάχιστον 300 διανομές ή μεταφορές εντός του ίδιου μήνα και για την ίδια ψηφιακή πλατφόρμα. Αν οι διανομές είναι λιγότερες, τότε η πρόσθετη αποζημίωση μειώνεται αναλογικά.
Ομοίως η πρόσθετη αποζημίωση χρήσης και συντήρησης του οχήματος δεν υπόκειται σε κρατήσεις ασφαλιστικών εισφορών, αποτυπώνεται διακριτά στα παραστατικά αμοιβής και εξόφλησης, καταβάλλεται στον ίδιο τραπεζικό λογαριασμό όπως και η αμοιβή του δικαιούχου και δεν περιλαμβάνει τα έξοδα κίνησης του οχήματος.
Επιπλέον, τα φυσικά πρόσωπα – πάροχοι υπηρεσίας που συνδέονται με την ψηφιακή πλατφόρμα με συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών-έργου, δικαιούνται να συστήνουν συνδικαλιστικές οργανώσεις, να διαπραγματεύονται και να συνάπτουν συλλογικές συμφωνίες, καθώς και να απεργούν.
Μάλιστα, οι πλατφόρμες υποχρεούνται να ενημερώνουν τους συνεργάτες τους για τα δικαιώματα τους. Πριν από την έναρξη της παροχής των υπηρεσιών, οι ψηφιακές πλατφόρμες οφείλουν να παραδίδουν στους παρόχους των υπηρεσιών, που συνδέονται μαζί τους με συμβάσεις ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου, σε ψηφιακή ή έγγραφη μορφή, καθώς και μέσω διαδικτύου, αντίγραφο της μεταξύ τους σύμβασης, η οποία περιέχει, ιδίως, αναφορά στα χαρακτηριστικά των υπηρεσιών που πρόκειται να παράσχουν, τα δικαιώματα συλλογικής οργάνωσης και τις υποχρεώσεις της πλατφόρμας για την υγιεινή και ασφάλεια των παρόχων που προβλέπονται στη νομοθεσία. Η σύμβαση περιλαμβάνει, επιπλέον, τα μέτρα προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των παρόχων υπηρεσιών, που λαμβάνει η ψηφιακή πλατφόρμα.